زگیل تناسلی

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی یکی از شایع‌ترین انواع عفونت‌های مقاربتی می‌باشند که هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار می دهد زگیل های تناسلی زائده های گوشتی کوچکی هستند که ممکن است در هر قسمتی از ناحیه تناسلی ظاهر شوند عامل اين بيماري ويروس پاپيلوماي انسـاني(Human Papillomm Virus) است زگیل تناسلی بیماری بسیار مسری است که در صورت ابتلا درمان و ریشه کنی آن بسیار مشکل و گاهی غیر ممکن است.

زگيل هاي تناسلي از شايعترين عفونتهاي آميزشي به شمار ميروند تخمين زده مي شود که ۶۶۰ ميليون نفر در جهان مبتلا به شايع ترين عفونت ويروسي مجاري تناسلي يعني عفونت هاي HPV تناسلي هستند، حداقل 50 درصد افرادی که زندگی جنسی فعالی دارند، به بیماری زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. زگیل تناسلی، ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرارداده و باعث ایجاد زگیل هایی رنگ گوشت و یا شبیه گل کلم در ناحیه تناسلی و مقعد می‌شوند. دربیشتر موارد این زگیل‌ها آنقدر کوچک بوده که دیده نمی‌شوند. این ویروس انواع بسیار زیادی دارد که نوع 6 و 11 آن در ایجاد زگیل تناسلی و انواع 16 و 18 با سرطان دهانه رحم و واژن و مقعد مرتبط هستند.

علائم بیماری چیست؟
زگیلهای تناسلی به صورت بر جستگی های کوچک تا متوسط گوشتی به رنگ پوست یا کمی کم رنگ و یا پر رنگ تر روی سطح ناحیه تناسلی دیده می شود. گاهی ممکن است به هم پیوند بخورند و ضایعات بزرگ گل کلمی تشکیل دهند.در زنان، زگیل های تناسلی می توانند روی فرج، دیواره واژن، بین واژن و مقعد و روی دهانه رحم رشد کنند. در مردان، زگیل های تناسلی روی آلت تناسلی، بیضه ها و مقعد رشد می کنند. همچنین در صورت داشتن رابطه زناشویی از راه دهان، می توانند در قسمت دهان و گلو نیز دیده شوند. ممکن است زگیل های تناسلی  آنقدر کوچک و مسطح باشد که نتوان با چشم غیر مسلح دید. با این حال، زگیل تناسلی ممکن است به خوشه های بزرگ چند برابر شود.

عوارض زگیل تناسلی

1- سرطان: ویروس HPV تناسلی می تواند باعث سرطان گردن رحم،  سرطان فرج، سرطان سوراخ مقعد و  سرطان آلت تناسلی در مردان می شود. البته این ویروس همیشه باعث سرطان نمی شود، اما زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را برای تشخیص این عفونت ویروسی به طور مرتب انجام دهند.

2- مشکلات بارداری: زگیل تناسلی در زنان باعث بروز یک سری مشکلات در طی بارداری می شود. زگیل های دیواره واژن، توانایی باز شدن واژن را در طی زایمان طبیعی کاهش می دهند.

3- انتقال به نوزاد حین زایمان: به ندرت، نوزاد متولد شده از یک مادر مبتلا به زگیل تناسلی، دچار زگیل در ناحیه گلو می شود. چنین نوزادی ممکن است برای پیشگیری از انسداد راه تنفسی در گلو (خفگی)، نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

4- مشکل در دفع ادرار: این زگیل ها می توانند به قدری بزرگ شوند که ادرار کردن را دچار مشکل کنند.

پیشگیری از زگیل تناسلی

این بیماری یکی از مسری ترین بیماری های مقاربتی است که فقط با یک بار تماس جنسی احتمال انتقال 60 درصد می باشد. برای پیشگیری از این بیماری موارد ذیل پیشنهاد می شود.

1- استفاده از کاندوم: با استفاده از کاندوم در هر زمانی فرد بیمار در رابطه جنسی می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد

2- پرهیز از روابط جنسی خارج از چارچوب خانواده.

3- واکسیناسیون : واکسن Gardasil فرد را در برابر گونه های ویروس پاپیلومای انسانی که باعث زگیل تناسلی و سرطان گردن رحم می شود ،محافظت می کند.

حتی تحقیقات نشان داده است که واکسیناسیون در افراد زیر ۲۱ سال و ۲۱ تا ۳۰ سال می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

درمان زگیل تناسلی

برای درمان بیماری زگیل تناسلی روش های ذیل توصیه می شود.

1- دارو: کرم ها پماد ها توسط پزشک متخصص تجویز می شود این کرم ها مستقیما روی پوست مالیده می شوند.

تزریق یک واکسن به نام گارداسیل (Gardasil) از ابتلا به انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، جلوگیری می کند

2- عمل جراحی: عمل جراحی برای برداشتن زگیل های زیر انجام می شود:

– زگیل های بزرگ

– زگیل هایی که با دارو برطرف نشده اند

– اگر باردار هستید و نوزاد هنگام زایمان طبیعی با این زگیل ها تماس پیدا می کند

انواع جراحی برای این کار عبارتند از:

۱- انجماد با نیتروژن مایع (سرما درمانی): در این روش، آثار و بافت اطراف زگیل انجماد می گردد.

۲- الکتروکوتر: در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می شود.

۳- برداشت بصورت جراحی: در این روش، پزشک با استفاده از ابزار های ویژه ای بعد از بی حسی موضعی شروع به برداشتن زگیل می کند.

۴- لیزر درمانی: در این روش، با استفاده از پرتو شدید نور، درمان زگیل صورت می گیرد، از جمله عوارض جانبی می تواند زخم و درد باشد.