varicosele

واریکوسل، شایع ترین بیماری مردانه

واريكوسل شايع‌ترين بيماري مردان است. این بیماری به دنبال گشاد شدن سياهرگ‌هاي بيضه رخ مي‌دهد و در واقع نوعي تمايل سرشتي براي شل بودن جداره سياهرگ‌ها در سراسر بدن است. در واقع بیماری واریکوسل گونه ای از واریس می باشد. واریس ساده یعنی گشاد شدن سیاهرگ ها و خراب شدن دریچه های آنها؛ این مسأله باعث عدم توانایی سیاهرگ ها در انتقال مطلوب خون به سمت  قلب می شود؛ خون جمع شده در سیاهرگ ها، به تدریج باعث گشاد شدن این رگ ها شده واریس و علامت های آن مثل درد و … به وجود می آورد. بنابراین هر جا که سیاهرگی وجود داشته باشد؛ احتمال بروز واریس هم وجود دارد.

نكته مهم‌تر آن‌كه اين بيماري به‌رغم آن‌كه گفته مي‌شود شايع‌ترين عامل ناباروري مردان است لزوما منجر به ناباروري نمي‌شود. سن شروع آن هم معمولا در زمان بلوغ يا بلافاصله پس از بلوغ است، ولي در سن كمتر يا سن بالا نيز ممكن است ايجاد شود.

علائم بيماری واريکوسل

واريكوسل، اغلب علامت ونشانه ای ندارد. به ندرت درد ايجاد مي‌كند در طول زمان ممكن است واريكوسل بزرگ‌تر و چشمگيرتر شود. با اين حال از آنجا كه واريكوسل معمولا علامتي ندارد،‌ اغلب هنگام ارزيابي ناباروري يا معاينه توسط خود فرد يا پزشك متخصص كشف مي‌شود. بهترين توصيه در چنين شرايطي اين است آقاياني كه در بيضه هايشان احساس درد، تورم يا تغييرفرم مي‌كنند بايد حتما به يك اورولوژيست مراجعه كنند، چرا كه برخي از اين عارضه‌ها ممكن است به درمان فوري نياز داشته باشد. با این حال ممکن است بیمار با علائم ذیل به متخصص مراجعه کند.

• به وجود آمدن ورم و برآمدگی درون کیسه بیضه
  • بزرگ شدن رگ ها و پیچ خوردگی آنها در کیسه بیضه
  • درد در ناحیه بیضه که با افزایش فعالیت بدنی در طول روز افزایش پیدا می کند و با دراز کشیدن به پشت تسکین می یابد.
  • عدم تقارن بیضه ها

درجه بندی واریکوسل

گرید ۱: وریدها هنگام زور زدن قابل لمس می‌باشند.

گرید ۲: وریدها در حالت ایستاده قابل لمس می‌باشند.

گرید ۳: وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده‌اند.

واریکوسل ساب کلینیکال: که با معاینه قابل لمس نیستند ولی با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

واريکوسل میتواند موجب عوارض ذیل شود:

تحليل رفتن بيضه:  بيضه از لوله‌هاي سازنده اسپرم تشکيل شده است. هنگامي که اين لوله‌ها در اثر  عاملي مانند واريکوسل آسيب مي‌بينند، ممکن است بيضه‌ها نرم شوند و تحليل روند.‌ اما اختلال در کارکرد دريچه‌هاي وريدها باعث تجمع خون در بيضه‌ها مي‌شود و افزايش فشار وريدها و قرارگيري در معرض سموم درون خون ممکن است باعث آسيب شود.

ناباروري :  هنوز کاملا مشخص نیست که واريکوسل چگونه باعث ناباروري مي‌شود. برخي کارشناسان معتقدند که وريدهاي بيضه، خون  را در شريان بيضه سرد مي‌کنند، و به اين ترتيب به حفظ درجه حرارت مناسب براي توليد مناسب اسپرم کمک مي‌کنند. واريکوسل با مسدود کردن جريان عادي خون، ممکن است باعث شود درجه جرارت بيضه‌ها بيش از حد بالا رود، و به اين ترتيب بر توليد اسپرم و حرکت آن اثر بگذارد.

درمان

واریکوسل بیماری خوش خیمی است و درمان آن ممکن است ضروري نباشد. اما در صورتی که موجب ناباروری شود  و يا باعث درد يا تحليل‌رفتگي بيضه‌ها شده باشد، ممکن است لازم شود بیماری درمان شود ، با هدف بستن وريدهاي آسيب‌ديده و هدايت جريان خون به وريدهاي طبيعي انجام مي‌گيرد.

ترميم واريکوسل ممکن است با جراحي باز، يا جراحي از طريق لاپاراسکوپي، و يا بستن وريد با بالون يا فنر از راه پوست (آمبوليزاسيون از راه پوست) انجام گيرد.

روشهای جراحی:

روش اینگوینال میکروسکوپیک در این روش با برش کوچک پایین شکم نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می‌باشد و میزان عود نیز کمتر است.

روش جراحی اینگوینال که تقریبا مانند روش اول است اما بدون میکروسکوپ انجام می‌شود و بنابراین عوارض آن بیشتر است.

روش جراحی رتروپریتوان که با برشی بالاتر از روش قبلی انجام می‌شود.

روش جراحی با لاپاروسکوپ که با ایجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم برای ایجاد فضای کافی برای کار انجام می‌شود. اما در این روش احتمال اسیب عروق بزرگ یا روده‌ها یا مثانه و… هر چند ناشایع وجود دارد.

روش جراحی با لاپاروسکوپ که با ایجاد حدود سه سوراخ در شکم و فرستادن گاز به داخل شکم برای ایجاد فضای کافی برای کار انجام می‌شود. اما در این روش احتمال اسیب عروق بزرگ یا روده‌ها یا مثانه و… هر چند ناشایع وجود دارد.

روش آمبولیزاسیون از راه پوست که از راه وریدهای کنار ران به صورت موضعی لخته خون خود بیمار یا کویل یا مواد سنتتیک و مصنوعی دیگر به داخل وریدها فرستاده می‌شوند. این روش نیاز به متخصص رادیولوژی ماهر در این زمینه و تجهیزات پیشرفته دارد.

1. جواد صفری
    جواد صفری says: