این کلینیک با کادر تخصصی مجرب وپزشک حاذق با مشارکت بخش خصوصی و  تعرفه دولتی  آماده خدمت رسانی به کلیه هم وطنان متقاضی می باشد. دستگاه سنگ شکنی توسط امواج ضربه ای( ESWL) با مدل compact Sigma M) Dornier )آلمان ، پیشرفته ترین دستگاه سنگ شکنی غیر تهاجمی برون اندامی بوده و 90 درصد سنگ ها را از بین می برد . در این روش در بسیاری از موارد از سونوگرافی برای یافتن سنگ و سنگ شکنی استفاده می شود و در کمتر از 10 درصد موارد امکان دارد از X-Ray برای پیدا کردن سنگ استفاده شود و برای شکستن سنگ به هیچ عنوان از اشعه استفاده نمی شود.

ESWT یک روش غیر تهاجمی برای درمان مشکلات ارتوپدی و ارولوژی از جمله خار پاشنه ،شکستگی های جوش نخورده وپلاک بیرونی و… میباشد .امواج ضربه ای توسط دستگاه تولید شده و از پوست و بافت عبور کرده و به محل مورد نظر رسیده و موجب بهبودی می گردد .

(این تکنیک در حال حاضر در کلینیک سنگ شکنی مرکز فعال می باشد)

معرفی سنگ شکنی توسط امواج ضربه ای برون اندامی ESWL

سنگ شکنی یک روش غیرتهاجمی برای درمان سنگهای کلیه و حالب می باشد.امواج ضربه ای توسط دستگاه سنگ شکنی تولید شده از پوست و بافت عبور کرده و به سنگ داخل کلیه رسیده و موجب می شوند که سنگ به قطعات کوچکتر شکسته شود. طی چند هفته متعاقب سنگ شکنی این قطعات خرد شده از طریق حالب و مثانه از بدن خارج می شوند.

چه کسانی می توانند با این روش درمان شوند؟

این روش کاملاًمناسب بیمارانی است که اندازه سنگ آنها کوچک (حدود5 میلی متر تا حداکثر 3سانتی متر )و قابل شناسایی با اشعه ایکس یا سونوگرافی می باشد.

برای چه بیمارانی قابل استفاده نیست؟

1-بیماران بار دار

2-بیمارانی که خونشان رقیق است و یا خونریزی های داخلی دارند.لذا آسپرین( A.S.A ) و دیگر رقیق کننده های خونی باید 5 روز تا یک هفته قبل از سنگ شکنی قطع شوند.

3-بیمارانی که عفونت مزمن کلیوی دارند.

4- بیمارانی که حالب آنها مسدود است.

5- بیمارانی که لازم است هرچه سریعتر سنگها به طور کامل از کلیه های آنها خارج شوند.

6- بیمارانی با سنگهای بزرگ (شاخ گوزنی)

چه کسی باید برای شما تصمیم بگیرد؟

پزشک متخصص جراحی کلیه با کنترل و بررسی عکس ها ، سونوگرافی و معاینه و مشورت با خود شما تصمیم می گیرد که شما کاندید این روش درمانی هستید و شما را به بیمارستان معرفی می کندو مسولیت درمان و پیگیری آن به عهده ایشان می باشد .

چگونه باید برای تعیین وقت اقدام کنید؟

پس از اخذدستور سنگ شکنی از پزشک متخصص ارولوژی به یکی از روشهای زیر برای تعیین نوبت اقدام فرمائید:

1-مراجعه حضوری به بخش سنگ شکنی بیمارستان آیت اله موسوی

2-تماس تلفنی با بیمارستان آیت اله موسوی یاتماس مستقیم با واحدسنگ شکنی

3-در صورتی که دستگاه به عللی خراب شود وقت مجدد برای آینده داده خواهد شد.

4-برای قطعی کردن نوبت بایستی حداکثر دو روز قبل از موعد به بیمارستان مراجعه و تکمیل پرونده نمائید.در غیر اینصورت نوبت شما به شخص دیگری داده خواهد شد.

5-بیمارستان با کلیه بیمه های پایه وتعدادی ازبیمه های تکمیلی قرارداد دارد و بیماران باید نسبت به تائید دفتر چه ها اقدام کنند.

6-روز سنگ شکنی داشتن مدارک و عکس ها و نیز یک نفر همراه الزامی است.

7- حضور پدر جهت بیماران زیر 18 سال الزامی است.

آمادگی شب قبل از سنگ شکنی

بیماران محترم توجه داشته باشید :

1 -شب قبل از سنگ شکنی یک شیشه روغن کرچک یا 4عدد قرص بیزاکودیل همراه با 4 عدد قرص دایمتیکون میل شود.

2-شام قبل از روغن کرچک باید سوپ ساده باشد.

3-از روز قبل از سنگ شکنی مصرف شیر ،حبوبات ،سبزیجات و غذاهای نفاخ ممنوع می باشد.

4-از ساعت 10 شب قبل از سنگ شکنی فقط مایعات سبک مانند چای یا آب قند میل کنید.

5-صبح روز سنگ شکنی و قبل از مراجعه از خوردن چای ،صبحانه (حتی بیسکویت)خودداری نمائید و ناشتا مراجعه کنید.

6-یک ساعت قبل از نوبت بایستی در بخش سنگ شکنی حاضر باشید

7-حین سنگ شکن در صورت وجود درد از دارو های مسکن و در مورد کودکان از بیهوشی استفاده می شود.

8- در صورت بارداری ،سابقه بیماری قلبی ،فشار خون ،قند ،صرع ،حساسیت ،آسم و مصرف دارو حتماًمسئول بخش سنگ شکنی را مطلع نماید

9-اگر در ناحیه پشت و پهلو و جلو شکم در سمت مبتلا به سنگ موهای زائد وجود دارد روز قبل از مراجعه برای سنگ شکنی موهای این نواحی را پاک کنید.

10-در سایر موارد همه دارو های مربوط به بیماری قلبی ،فشار خون و آسم و غیره را حتماًصبح روز سنگ شکنی همراه با مقدار اندکی آب میل کنید.

*اقدامات لازم پس از سنگ شکنی

بیماران محترم توجه داشته باشید :

1-شب اول را استراحت نمائید از روز بعد شروع به ورزش و تحرک و مصرف مایعات زیاد بنمائید(بیش از 2 لیتر در روز).

2-به مدت یک تا دو هفته بعد از سنگ شکنی خون در ادرار دیده می شود ،نگران نباشید. و کافی است مایعات بیشتر مصرف کنید.

3-اکثربیماران درجات متفاوتی از درد را دارند .شما می توانید از انواع مسکن ها با مشورت پزشک تان استفاده نمائید . در صورت درد شدید ،تب یا خونریزی شدید به پزشک خود ، اورژانس بیمارستان یا نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

4-حدود یک هفته پس از سنگ شکنی به پزشک خود مراجعه نمائید تا با بررسی ها نتیجه کار مشخص شود . -احتمال نتیجه موفق سنگ شکنی در این مرکز همانند سراسر دنیا حدود85%- 75%است.

6-در روزهای اول بعد از سنگ شکنی هر بار درون یک ظرف ادرار کنید تا اگر سنگی از شما دفع شد آنرا جمع آوری کنید تابعد آزمایش شود

7-دارو ها ی تجویز شده را دقیقاًطبق دستورمصرف کنید.

*اقداماتی که به دفع سنگ از کلیه ها کمک می کند:

1-خوردن مایعات فراوان مثل آب ، چای کمرنگ،ماءالشعیر و میوه هایی مثل هندوانه و خربزه.

2-در موردسنگ حالب وکالیس های فوقانی ومیانی فعالیت بدنی مانند:طناب زدن،بالاوپایین رفتن از پله ها.

3-در مورد سنگ های کالیس تحتانی بیمار در روی دستها به کمک نفر دوم راه برود و یا بمدت یک تا دو دقیقه پاها را روی دیوارقرار داده دستها روی زمین باشد.همچنین به مدت یک ماه دستور العمل زیر را اجرا نمایند:

*بهتر است 20 دقیقه قبل از شروع این کار 3-2 لیوان آب یا مایعات مفید از قبیل چای کهنه دم و کمرنگ ،ماءالشعیر ،هندوانه و شربت آبلیمو را مصرف نمایند.

الف-روی تخت یا بلندی سرازیر شوند و با دست روی کلیه به مدت 3-2دقیقه آرام  بخوابند.

ب-یک بالش زیر کمر و دو بالش زیر باسن گذاشته و به پشت بخوابند و پاها را در هوا تکان دهند.

معرفی تکنیک  ESWT

شاک ویو

eswt یا درمان shockwave یک فن آوری موثر برای درمان ناهنجاریهای ارتوپدی مخصوصا درد مزمن پاشنه پا ،فاسیای کف پا ،التهاب اپیکوندیل های داخلی و خارجی آرنج (تنیس البو و گلف البو )،التهاب تاندون شانه یا کلسیفیکاسیون شانه محسوب میشود. این روش غیر تهاجمی به هزاران بیماری که هر روز از این درد های مزمن رنج میکشند کمک میکند تا فعالیت های طبیعی روزمره خود مانند راه رفتن ،ورزش کردن،سرکار رفتن یا بلند کردن اشیا را بدون تحمل درد انجام دهند.

چگونگی عملکرد eswt

ESWT روشی غیر تهاجمی است و به صورت سر پایی انجام میشود.در حدود 20دقیقه قبل از انجام درمان ،بیمار میتواند داروی بی حسی موضعی دریافت کند.ممکن است بیمار در حین درمان کمی احساس درد کند.

در طول درمان که 30 دقیقه به طول می انجامد ، پزشک متخصص امواج فشار درمانی را پس از هدف گیری دقیق ،به سمت ناحیه درد هدایت میکند. پس از درمان ،بیمار از مرکز درمانی مرخص میشود،اگرچه بیمار قادر به راه رفتن و خروج از مرکز درمانی با پای خود است ،اما به هیچ وجه نباید رانندگی کند و نیاز دارد شخص دیگری رانندگی را به عهده گرفته و وی را به خانه رساند. پس از یک دوره نقاهت کوتاه بیماران قادرند فعالیت های عادی یا ورزشی خود را از سر گیرند.اگرچه پزشک میزان موفقیت درمان را مشخص میکند اما به طور  قطع با استفاده از روش ESWT ،در پایان جلسات درد شدیدی که بیمار قبل از درمان احساس میکرد به طور چشمگیری کاهش پیدا میکند.

باید بدانیم که ESWT روشی دقیق ،غیر تهاجمی و ایمن برای درمان مشکلات مزمن است که در صورت ترکیب با درمان هایی مانند ارتزهای طبی ،کفش مناسب و تمرینات کششی همانند معجزه ای نتایج مطلوبی را به دنبال دارد.

*چه کسی باید برای شما تصمیم بگیرد؟

پزشک متخصص ارتوپدی، طب فیزیکی و فوق تخصص روماتولوژِی و ارولوژی با منترل و بررسی عکس ها و معاینه و مشورت با خود شما تصمیم می گیرد که شما کاندید این روش درمانی هستید و شما را به بیمارستان معرفی می کند.

* چه کسانی می توانند با این روش درمان شوند؟

این روش کاملا مناسب بیمارانی است که دارای خار پاشنه هستند سایر کاربردها عبارتند از:

Tendonitis

Shoulder pain

Plantar

Tennes elbow fascitis

Calcaneal

Golf elbow

Tuberosity calcific

non :::union::: fracture tendintis

پلاک های پیرونی

*چگونه باید برای تعیین وقت اقدام کنید

پس از اخذ دستور ESWT از پزشک متخصص به یکی از روشهای زیربرای تعیین  نوبت اقدام فرمائید:

– مراجعه حضوری به بخش سنگ شکنی و ESWT بیمارستان آیت الله موسوی و یا تماس تلفنی

– در صورتی که دستگاه به عللی خراب شود وقت مجدد برای آینده داده خواهد شد.

– برای قطعی کردن نوبت بایستی حداکثر دو روز قبل از موعد به بیمارستان مراجعه و تکمیل پرونده نمائید. در غیر اینصورت نوبت شما به شخص دیگری داده خواهد شد.

– بیمارستان با کلیه بیمه های پایه و تعدادی از بیمه های تکمیلی قرارداد داردو بیماران باید نسبت به تائید دفترچه ها اقدام کنند.

– روز ESWT داشتن مدارک و عکس ها و نیز یک نفر همراه الزامی است.